Når du bytter til en ny e-postleverandør blir ikke eksisterende e-post vanligvis overført til den nye postkassen. Dette er mulighetene dine for å migrere epost:
- Bruk IMAP til IMAP-migrering ved hjelp av en epostprogramvare som støtter IMAP og flere epostkontoer (anbefalt opp til noen titusener eposter)
- Benytte en IMAP Migration service (anbefalt hvis du har veldig mange eposter eller mange gigabyte med mail)
- Laste ned all mail hos den gamle leverandøren til din lokale maskin ved hjelp av POP3 (anbefalt hvis du bare har behov for å ta vare på de gamle epostene i en begrenset periode eller ikke trenger tilgang til den gamle eposten fra alle enhetene dine)
Vi anbefaler følgende rekkefølge når du flytter eposten din til Webhuset:
- Bestill epost hos oss
- Sett opp alle epostkontoene hos oss, som du har hos den gamle leverandøren
- Få alle brukerne på domenet til å sette opp de nye kontoene i epostklienten sin (be dem beholde begge kontoene i epostprogrammet inntil videre)
- Endre DNS (vi hjelper deg med dette, bare si i fra når du er klar)
Da vil ny epost begynne å komme til Webhuset. Når du har verifisert at dette fungerer så kan du sette i gang med migrering. Dette er den beste rekkefølgen og fremgangsmåten for å unngå at du får ny epost til den gamle serveren etter at du har begynt å migrere over epostene dine.
- Når du har verifisert at alt er flyttet over og alt fungerer så husk å si opp tjenesten hos den gamle leverandøren.
De ulike migreringsalternativene
IMAP til IMAP migrering
Vanligvis støtter ikke e-postprogrammer lignende filformater for lagring av postkassedata, så du vil trenge å bruke IMAP for å migrere e-post fra server til server. Webhuset støtter IMAP og den andre serveren/verten du skal migrere bort fra må også støtte IMAP.
Du trenger
- Passordet for e-postkontoen du ønsker å migrere.
- En IMAP-kompatibel lokal epostklient som støtter flere epostkontoer. De fleste e-postklienter som Thunderbird, Outlook og Apple Mail vil støtte flere IMAP epostkontoer.
Instruksjoner
- Opprett epostkontoen du skal flytte til gjennom vårt epostkontrollpanel
- Legg til den nye epostkontoen i epostprogramvaren du har valgt å bruke (f.eks. Apple Mail eller Outlook). Hvis du ikke allerede har din eksisterende epostkonto (den du har hos den gamle leverandøren) satt opp i denne epostprogramvaren må du legge til den også.
- Nå vil du ha begge kontoene liggende i mappetreet i epostprogramvaren din og du kan begynne å migrere epost ved hjelp av dra og slipp.
Vær oppmerksom på
- Vi anbefaler bare å flytte cirka 1000 eposter av gangen. Hvis det er mange eposter med store vedlegg bør du flytte litt færre og hvis det er bare eposter uten vedlegg kan du flytte litt flere. Her må du prøver deg litt frem.
- Flytt ikke mer enn én mappe om gangen
IMAP Migration service
Hvis du synes den manuelle metoden over er tungvind eller du har for mange eposter i innboksen din kan det være lurt å bruke en IMAP Migration Service eller IMAP Transfer Tool. Søk etter dette begrepet på Google og du vil finne flere alternativer.
Last ned til lokal epostklient med POP3
Hvis du ikke trenger å ha historikken tilgjengelig på alle enhetene dine så kan et enkelt alternativ være å laste ned eposten til en epostklient ved hjelp av POP3. Dette forutsetter at den gamle leverandøren støtter POP3 og mulighet for å laste ned meldingene fra serveren.
Bruk f.eks. Windows Mail eller Apple Mail, sett opp epostkontoen ved hjelp av POP3 og så skal klienten begynne å laste ned mailene dine lokalt. Ta kontakt med support hos dagens leverandør så vil de kunne hjelpe meg hvis du støter på utfordringer.
Med denne metoden tar du vare på epostene dine, men de blir ikke tilgjengelig på alle enhetene dine.